זכויות נפגעי תאונות אופניים

זכויות נפגעי תאונות אופניים בשנים האחרונות בין השאר עקב העלייה במחירי הדלק, גבר השימוש באופניים בקרב אזרחי ישראל הן ככלי תחבורה זול ונוח והן כספורט. אנו רואים בכבישי ושבילי ישראל יותר ויותר ילדים ומבוגרים שרוכבים על אופניים. חשוב לציין, שהרכיבה על אופניים לעיתים גורמת לרוכבי האופניים להיפצע ובעיקר כשמדובר בילדים. בשנים האחרונות גדל מספר הנפגעים בתאונות אופניים ולרוכבי אופניים רבים נותרו נכויות שונות בגין הפציעה מתאונת האופניים.

על פי מחקר שנערך בבית החולים "אסף הרופא" ובפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל-אביב נמצאו בין השאר הממצאים הבאים:

1. הגיל הממוצע של הנפגעים היה כ-11 שנים. 2. העונה שבה התרחש מספר גדול של פגיעות אופניים הייתה עונת הסתיו.

3. 90% מהנפגעים בתאונות האופניים הם בנים ורק כ-10% הן בנות.

הסיבות העיקריות לתאונות האופניים הן:

א. נפילה מהאופניים ללא סיבה מיוחדת. ב. נפילה מהאופניים עקב פגם ביצור שנמצא באופניים. ג. מפגע שהיה בדרך או בכביש. ד. התנגשות בין אופניים למכונית. (יש לציין שתאונה כזו מהווה תאונת דרכים ועל כך ארחיב בהמשך). ה. נפילה מאופניים כתוצאה ממכונית שהבהילה את רוכב האופניים.

ו. פגיעת רוכב אופניים בהולכי רגל.

כל הרופאים וכל מומחי הבטיחות ממליצים על חבישת קסדה לכל מי שעושה שימוש בכלי רכב כגון: אופניים, גלגיליות, קורקינט סקטבורד רולרבליידז וכו.. השימוש בקסדה גם מציל חיים ומפחית באופן משמעותי את דרגת הנכות שנותרת לפצועים מהתאונות הללו.

יחד עם זאת, במידה ורוכב אופניים נפגע בתאונת אופניים חשוב שידע את זכויותיו.

נפילה מהאופניים ללא סיבה מיוחדת. במקרה שרוכב האופניים נפל מהאופניים ונפצע, ואין גורם חיצוני שאשם בתאונת האופניים ניתן לתבוע את הגורמים הבאים: פוליסת תאונות אישיות – כשמדובר באדם מבוגר, אם הוא לא רכש פוליסה פרטית מסוג זה, כדאי לבדוק אם פוליסה כזו נרכשה באמצעות מקום העבודה (או אוניברסיטה / מכללה בה הוא לומד). במידה והתאונה הייתה במסגרת תחרות אופניים או במסגרת פעילות אחרת של איגוד רוכבי האופניים, יש באיגוד פוליסת ביטוח תאונות אישיות וכדאי לקבל על כך פרטים מהאיגוד. במידה ויש לרוכב שנפצע פוליסת ביטוח חיים או פוליסת ביטוח מנהלים עם מרכיב נכות קרוב לוודאי שגם תאונת האופניים מכוסה באמצעות הפוליסה ויש לדרוש לקבל עותק מהפוליסה ולבדוק. ביטוח נפגעי תאונות – חשוב לציין שאם כתוצאה מתאונת האופניים, מפסיד רוכב האופניים (המבוגר) ימי עבודה ואין הוא מפוצה בגינן ממקור אחר, בתנאים מסויימים, זכאי הוא לקבל פיצוי כספי מהמוסד לביטוח לאומי בענף ביטוח נפגעי תאונות. ביטוח תאונות אישיות תלמידים – אם רוכב האופניים שנפצע בתאונת אופניים הוא ילד בגיל שבין 5- 18 שנים, הוא מבוטח גם בפוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים. פוליסה זו נותנת פיצוי יומי עבור הימים שבהם הילד לא הגיע לבית הספר עקב הפציעה וכן היא גם מעניקה פיצוי בסדר גודל של 800 $ על כל אחוז נכות שנותר לילד כתוצאה מתאונת האופניים. אם לדוגמא דרגת הנכות שנותרה לילד הינה 10% לצמיתות הוא יהיה זכאי לפיצוי על סך 8000 $.

בכל מקרה מומלץ להתייעץ עם עורך דין המיומן בתחום נזקי הגוף ובעיקר בתחום תאונות אופניים וזאת בטרם נוקטים בצעדים. יש להיוועץ בעורך הדין בהקדם ועד כמה שאפשר סמוך לאירוע התאונה.

תאונת אופניים עקב פגם בייצור האופניים.

אם תאונת האופניים נגרמה כתוצאה מפגם בייצור האופניים, ניתן כמובן לתבוע את כל הגורמים שצוינו לעיל ובנוסף ניתן לתבוע גם את בית העסק שמכר את האופניים, ו/או את היבואן של האופניים, וזאת על פי חוק האחריות למוצרים פגומים.
יש לשמור על האופניים מאחר והן מהוות הוכחה לפגם בייצור. מומלץ גם לצלם את האופניים. אם תמסרו את האופניים ליצרן/יבואן לא תוכלו להוכיח את הפגם בייצור. כמובן שיש לתעד גם את הפציעה ועל כן יש לצלם (הכוונה לצילום במצלמה רגילה לא צילום רנטגן) את הפציעה. פציעות כמו פצעי שפשוף והמטומות (סימנים כחולים) נוטים להיעלם תוך מס' ימים ואז אם הפציעה לא מגובה גם בתמונה, גובה הפיצוי שיפסק על ידי בית המשפט כנגד חברת הביטוח יורד פלאים.

תאונת אופניים עקב מפגע שהיה בדרך או מפגע שהיה בכביש.

אם התאונה התרחשה כתוצאה ממפגע שהיה בדרך או בכביש, ניתן בנוסף לתביעות כאמור בסעיף א' לעיל לתבוע גם אם הגורם שאחראי למפגע. לדוגמא: אם היה בור בכביש, ניתן לתבוע את העירייה שהזניחה את הכביש והשאירה בו בור פעור לרווחה. יתכן שאפשר יהיה גם לתבוע את הקבלן מטעם העירייה שחפר את הבור בכביש. חברת הביטוח של העירייה קרוב לוודאי תשלם "פיצוי שמן" לרוכב אופניים כזה, אולם אך רק בתנאי שהוא יוכל להוכיח את המפגע וגם את הנזק שנגרם לו. שוב אני מדגיש, רוכב האופניים שנפצע בתאונה חייב לתעד גם את הפציעות שנגרמו לו, ועל כן יש לצלם (הכוונה לצילום במצלמה רגילה לא צילום רנטגן )את הפציעה. פציעות כמו פצעי שפשוף המטומות (סימנים כחולים) נוטים להיעלם תוך מס' ימים ואז במידה והפציעה לא מגובה בתמונה גובה הפיצוי שאמורה לשלם חברת הביטוח יורד פלאים.

התנגשות בין אופניים למכונית מהווה תאונת דרכים.
כשמדובר בתאונת דרכים יש לרוכב האופניים זכויות משופרות על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים כפי שיתואר להלן:

רוכב אופניים, אשר נפגע בתאונת דרכים יגיש תביעה לחברת הביטוח, אשר ביטחה בביטוח חובה את הרכב שפגע ברוכב האופניים. חשוב לציין, שכשמדובר בתאונת דרכים אין כלל חשיבות לשאלה מי אשם בתאונה. גם אם רוכב האופניים נסע בכביש סואן, באור אדום בדרך בה יש תמרור של אין כניסה, נגד כיוון התנועה והוא הגורם הבלעדי לתאונה, עדיין מגיע לו לקבל כסף. מדובר בחוק סוציאלי שמפצה רק לפי גובה הנזק ולא לוקח בחשבון את שאלת האשמה בתאונה.

במקרים של תאונת "פגע וברח" בה זהות כלי הרכב שפגע ברוכב האופניים אינה ידועה, או במקרים בהם לנהג הרכב לא היה רישיון, או בנסיבות אחרות בהן פוליסת הביטוח אינה מכסה את השימוש שנעשה ברכב במועד התאונה, קיימת קרן שנקראת קרנית שהינה גוף סטטוטורי אשר אמור לפצות את נפגעי תאונות הדרכים.

נפילה מאופניים כתוצאה ממכונית שהבהילה את רוכב האופניים אם מכונית או כלי רכב אחר מפחידים את רוכב האופניים (נניח עקב צפצוף בצופר) וכתוצאה מכך מאבד רוכב האופניים את השליטה על האופניים ונפצע, מדובר בתאונת דרכים על פי חוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים, (וזאת גם אם לא היה מגע פיזי בין האופניים ובין המכונית). במקרה כזה, רוכב האופניים שנפצע, זכאי לקבל פיצוי כספי מחברת הביטוח שביטחה בפוליסת ביטוח חובה את "הרכב המבהיל" .

במידה ורוכב האופניים לא הספיק לרשום את פרטי "הרכב המבהיל" ניתן לפנות לתאגיד קרנית ולטעון כי מדובר בעצם בתאונת פגע וברח.

פגיעת רוכב אופנים בהולכי רגל.
חשוב לזכור, שבחלק מתאונות האופניים, פוגעים רוכבי האופניים בהולכי רגל תמימים. כאשר רוכב אופניים פוגע בהולך רגל והולך הרגל נפצע, רוכב האופניים חשוף לתביעה מצד הולך הרגל בגין נזקי הגוף שנגרמו להולך הרגל בתאונה. הולך הרגל יצטרך להוכיח את רשלנותו של רוכב האופניים. אם לדוגמא, רוכב האופניים רכב על האופניים בשבילים או על מדרכות, שאינם מיועדים לאופניים בלבד, הוא נושא באחריות והוא עלול להיות מחויב לשלם עשרות אלפי שקלים ואולי אפילו מאות אלפי שקלים להולך הרגל שנפצע (תלוי בין השאר בחומרת הפציעה ובשאלה האם הולך הרגל התייעץ מספיק מוקדם עם עורך דין מיומן בתחום נזקי הגוף).

חשוב!!!
מומלץ במקרים כאלה הן להולכי הרגל שנפצעו בתאונת האופניים והן לרוכבי האופניים להיוועץ בהקדם בעורך דין המיומן בתחום נזקי הגוף ובפרט בתאונות אופניים. אנו ממליצים לכל רוכב אופניים לעשות גם פוליסת ביטוח תאונות אישיות כפי שצוין לעיל וגם פוליסה המכסה נזקי גוף שנגרמו לצדדים שלישיים כמו במקרה של הולך הרגל שנפצע עקב תאונת האופנים.

שיחת חינם 1-800-229-444 התקשרו עכשיו!

כל פנייה טלפונית תענה במקצועיות ובסבלנות.