תאונת טרקטורון היא תאונת דרכים

תאונת טרקטורון היא תאונת דרכים

רישיון נהיגה בטרקטורון

החוק בישראל קובע, שכדי לנהוגבטרקטורון על הנהג להחזיק ברישיון נהיגה על טרקטור. רישיון הנהיגה על טרקטור נחשב לרישיון נהיגה, שבאופן יחסי קל להוציאו. הגיל המינימאלי הנדרש לצורך קבלת רישיון נהיגה על טרקטורון הוא 17 שנה. נהגים, שהוציאו רישיון נהיגה על טרקטור לפני שמלאו להם 17 אביבים, רשאים לנהוג בטרקטורים או בטרקטורונים לצורכי עבודה בלבד, קרי נהיגה במקרה זו תותר רק בשטחי השיפוט של ישובים חקלאיים ובמהירות שלא תעלה על 40 קמ"ש.
יש לציין, שמשרד התחבורה הנפיק תקנה, שלפיה נהיגה בטרקטורונים של משא כגון ריינג'ר, מיול, וטומקאר תוגבל לבעלי רישיון לרכב פרטי בלבד. טרקטורונים אלה, שייעודם המקורי היה לשימוש חקלאי, שימשו בעבר בני נוער לנסיעות רגילות במקום מגוריהם. מסתבר, שבני נוער רבים התפרעו בנהיגה באותם טרקטורונים. רק לאחר שנערה נהרגה, בעת שנסעה בטרקטורון כזה הותקנה התקנה..

תאונה בטרקטורון היא תאונת דרכים

נהגים רבים משוכנעים, שתאונה בטרקטורון אינה תאונת דרכים אם התאונה התרחשה בשדות או בשטח פתוח. חשוב לציין, שתאונת דרכים מוגדרת בחוק כמאורע, שבו נגרם לאדם נזק גוף עקב שימוש ברכב מנועי ובתנאי, שהנהיגה ברכב הייתה למטרות תחבורה. חשוב לציין, שהגדרת השימוש ברכב מנועי היא לא רק הנסיעה ברכב, אלא גם הכניסה לתוכו או היציאה ממנו. יש לציין,שתאונה בזמן טעינה ופריקה אינה מוגדרת כתאונת דרכים. לפיכך, הנפגעים בתאונות דרכים עם טרקטורונים זכאים לקבל פיצוי על פי חוק הפיצויים לנפגעיתאונות דרכים.

הסכנות שבנהיגה בטרקטורון :

הורים רבים חוששים לרכוש לילדיהם כלי רכב דו גלגלי כמו אופנוע או קטנוע, בשל העובדה, שמרבית תאונות הדרכים הקטלניות הן תאונות דרכים עם אופנועים וקטנועים. הורים חושבים, שהיות והטרקטורון הוא כלי רכב עם 4 גלגלים הוא פחות מסוכן מהאופנוע או הקטנוע. גישה זו טעות ביסודה. הטרקטורון הוא כלי שטח בעל עבירות גבוהה, עובדה שמאפשרת לנהגים הצעירים להשתולל ולהתפרע איתו בדרכי עפר בהרים ובגבהות, ברמות סיכון ובתנאי שטח שלא ניתן לנסוע בהם באמצעות אופנועים וקטנועים.

הטרקטורון הוא כלי רכב בעל כוח כה רב ובעל יכולת נסיעה גם מחוץ לכבישי האספלט הרגילים. היות שרבים מרוכביהטרקטורונים הם נהגים צעירים, שבדרך כלל אינם בעלי ניסיון בנהיגה בתנאי שטח קשים, כשמתרחשות תאונות דרכים עם טרקטורונים הן בדרך כלל תאונות דרכים קטלניות.

פוליסות ביטוח החובה של טרקטורונים, בדרך כלל מבטחות רק נהג אחד. פרמיית הביטוח של פוליסת ביטוח חובה לטרקטורון, המאפשרת להרכיב על הטרקטורון נוסע נוסף היא יקרה באופן יחסי על כן, מרבית בעלי הטרקטורונים רוכשים פוליסת ביטוח חובה, שמבטחת רק את הנהג. ואולם, הנהגים הפזיזים במקרים רבים מתפתים להרכיב נוסע נוסף על הטרקטורון, וכשמתרחשת תאונת דרכים הנוסע או הטרמפיסט אינו מבוטח בפוליסת ביטוח החובה של האופנוע. כמובן, שבמקרה זה תאגיד קרנית יכסה את הטרמפיסט אך תאגיד קרנית יחזור בדרישת שיבוב לנהג הטרקטורון.

אנו ממליצים לכלל ציבור בעלי הטרקטורונים להיות חכמים ולרכוש פוליסת ביטוח חובה, שמכסה גם את הנוסעים בטרקטורון.

הטרקטורונים כאמצעי בילוי חברתי:
בשנים האחרונות קיימת אופנה של טיולי טרקטורונים. משפחות שלמות יוצאות לטייל ובמהלך הטיול הן שוכרות טרקטורונים. אנו ממליצים לכל הנהגים, שיוצאים לבילוי כזה לבדוק את פוליסת ביטוח החובה של הטרקטורון לפני הטיול. יש לבדוק, שפוליסת ביטוח החובה בתוקף ואם מצפים מהנהג לקחת איתו טרמפיסט, יש לוודא שפוליסת ביטוח החובה של הטרקטורון מכסה גם נוסעים ולא רק את הנהג.

כיצד יש לנהוג לאחר תאונת טרקטורון?

במידה והתרחשה תאונת טרקטורון, יש להתייחס לתאונה זו כמו לתאונת דרכים רגילה עם כל הכללים והדרישות של תאונת דרכים רגילה (ראה פירוט באתר בנושא תאונות דרכים רגילות). בנוסף, אם מדובר בטרקטורון שכור, יש לקבל ולרשום את הפרטים של פוליסת ביטוח החובה של הטרקטורון, שהיה מעורב בתאונת הדרכים. כמובן שאם הטרקטורון התהפך ו/או נגרם לו נזק יש לצלם את הטרקטורון ההפוך ואם נגרם גם נזק יש לצלם גם את הטרקטורון שניזוק. יש כמובן לצלם גם את הפציעות ולהתפנות בהקדם לקבלת טיפול רפואי.

תביעת פיצויים – כיצד בוחרים עורך דין?

יש לבחור עורך דין מתחום הנזיקין ורצוי מתחום נזקי הגוף. יש לוודא שעורך הדין מתמחה בתאונות דרכים. יש לקבל המלצות על עורך הדין ולשוחח איתו ולראות האם מדובר במומחה לתאונות או בעורך דין כללי שאינו מתמחה בנזיקין.