מתי מתקינים מעליות ומתי מעלונים? מדריך למתלבטים

למעלה ממאה וחמישים שנה עברו מאז הוצגה לעולם המעלית הראשונה. קשה להפריז בתרומתה של מעלית מודרנית לאופן עבודתנו ואיכות חיינו. בהקשר זה ניתן לציין, כי מומחים מסכימים שהמצאתה של המעלית הייתה הגורם החשוב ביותר לבניית גורדי שחקים. בזמן האחרון אנו שומעים על אנשים המתקינים התקן המזכיר מעלית גם בדירות או בבתים פרטיים. למרות המראה, מדובר בהתקן מסוג אחר הקרוי מעלון. מתי נידרש להתקין מעליות ומתי מעלונים? מהם בעצם ההבדלים ביניהם? על כך במאמר הבא.
 

מעליות הן התקנים להעלאת אנשים או מטען בצורה אנכית. בראשית דרכן היו מעליות מופעלות באמצעות חבלים, אך כיום אחראי מנוע חשמלי לאופן פעולתן. ישנם כמה סוגים עיקריים של מעליות. מעליות חשמליות מופעלות באמצעות כננת ומשמשות בעיקר לשינוע נוסעים או משקל גדול בבניינים רבי קומות. מעליות הידראוליות מופעלות על ידי בוכנה הידראולית ומסוגלות להסיע מספר גדול של נוסעים. הן מעליות חשמליות והן מעליות הידראוליות מצריכות התקנה של חדר מכונות עבור המעלית. סוג נוסף של מעליות הוא מעליות MRL , אשר מהוות תת-סוג של המעלית החשמלית. מעליות MRL  אינן מצריכות הקמת חדר מכונות.

מעלונים הם התקני הרמה קומפקטיים ומעוצבים. מעלונים מודרניים פועלים בטכנולוגית שונות, המאפשרות לשנע נוסעים לגבהים קטנים מאוד (מספר מדרגות בלבד) אך גם לשתיים-שלוש קומות, בהתאם לצורך. מעלונים מותקנים בבתים פרטיים או בדירות. יש מעלונים הנעים בתוך פיר מיוחד ומהווים מעין מעליות קטנות. ישנם גם מעלונים שאינם זקוקים לפיר. מעלונים כאלו מעלים ומורידים את הנוסע באמצעות כיסא או משטח.

מצא את ההבדלים

 

ההבדל בין מעליות ומעלונים הוא בכמות האנשים שהם מסוגלים לשאת, עומס המטען, מהירות התנועה, טווח הנסיעה ותדירות השימוש. מעלונים בנויים לשאת אחד עד שלושה אנשים לכל היותר, בעוד שמעליות נוסעים מסוגלות להסיע מעל 10 נוסעים. מעלונים אינם בנויים לעמוד בעומסים כבדים ואילו מעליות בנויות בדיוק לשם כך. מעלונים נעים במהירות נמוכה ומגיעים למרחקים קצרים ואילו מעליות מודרניות נעות מהר מאוד, ומגיעות לגבהים של עשרות קומות. בנוסף, בנויות מעליות לעמוד בתדירות שימוש גבוהה ואילו מעלונים אינם מתוכננים לעמוד בעומס עבודה שכזה.

בהתחשב בהבדלים אלו, אנו מוצאים כי קהל היעד של מעליות שונה בתכלית מקהל היעד של מעלונים. בכל מצב הדורש התקן נסיעה אנכי לשימוש שוטף בידי הציבור הרחב, כמו בבתים משותפים למשל, נשתמש במעלית. מאידך, קהל היעד של מעלונים הוא בעיקר אנשים המוגבלים בתנועתם, כמו קשישים או נכים, הזקוקים למעלונים כדי לעלות ולרדת מספר מדרגות או קומות בתוך ביתם.

הן מעליות והן מעלונים מצריכים התקנה על ידי חברה מנוסה. אנשי החברה מגיעים אל בית הלקוח הפרטי (במקרה ומדובר במעלון) או לבית המשותף (במקרה של התקנת מעלית), כדי לאבחן את מאפייני המבנה ולאפיין את דרישות המשתמשים. בהתאם לנתונים אלה, הם ממליצים על התקנת מעליות או מעלונים, המסוגלים לתת מענה ראוי לדרישות הלקוח.

נושא הבטיחות הוא נושא קריטי בחשיבותו בתחום המעליות והמעלונים. כל אחד מההתקנים הללו חייב לעמוד בתקני בטיחות מחמירים וקפדניים. מעליות וגם מעלונים מודרניים מצוידים במערכות בטיחות אלקטרוניות, המונעות נפילה של ההתקן או סגירת הדלתות על הנוסעים. הן מעליות והן מעלונים חייבים בתחזוקה שוטפת, כדי לאפשר תפקוד בטיחותי לאורך זמן. משום כך, יש להקפיד ולרכוש מעליות או מעלונים רק מחברה בעלת מוניטין, שתבטיח לנו לא רק מוצר איכותי אלא גם שרות ראוי ותחזוקה הולמת.
 

מידע אודות פתרונות בתחום המעליות / מעלונים בישראל:

אמברפורום- מעליות, חלקי מעליות, מתקני חניה ופתרונות נגישות לנכים.
מעלון דומוס-ליפט – מעלון ביתי ומעלון המציע פתרונות נגישות לנכים