גישור עסקי / אביב גבע

רבים מאיתנו העוסקים במסחר ומנהלים עסקים מדי יום, נתקלים בצורה כזו או אחרת במהלך חיינו בעולם העסקים בבעיה, סכסוך או כל דבר אחר אשר דורש מאתנו לפעול. אם מדובר בכספים המגיעים לנו מזה או מאחר, סחורה שהגיעה פגומה או באיחור, וכיוצא באלה מקרים המביאים אותנו לכדי סכסוך.

לעיתים נמצא עצמנו מתקשרים שוב ושוב לאותו גורם, שולחים מכתבים, פונים לעורכי דין ומבזבזים כסף רב, זמן בלתי מבוטל ובעיקר הרבה אנרגיה, כעסים ותסכול רב שלעיתים אף גורם לנו להרים ידיים ולוותר.

רבים מאיתנו לא יודעים כי קיים פתרון אשר יכול לעזור לנו לפתור כל בעיה או סכסוך בזמן קצר ובעלות נמוכה יחסית. כי כשמדובר בסכסוך עסקי, הליך הגישור מקבל משנה תוקף היות וסכסוכים עסקיים עלולים לפגוע בהתנהלות התקינה של העסק ולהביא לפגיעה רחבת היקף בהרבה מהסכסוך הנקודתי. לכן חשוב להביא לפתרון הסכסוך במהרה, על-מנת שיתאפשר להמשיך הלאה ולחזור לשגרת הפעילות התקינה של העסק.

הליך הגישור, בהיותו נטול השפעות חיצוניות דוגמת עורכי-דין, ערכאות שיפוטיות, שופטים ובוררים כאלה ואחרים, הוא הראשון במעלה לספק את המענה לכך. בהליך קצר, נקודתי, פתוח ויעיל ניתן להביא לסיום המחלוקת בדרכי נועם, דבר אשר יחסוך לכל הצדדים זמן רב וכידוע לכל איש עסקים, זמן שווה כסף, והרבה.

ההידברות ושיתוף הפעולה ההגון, הפתוח ונטול המתחים והכעסים הרבים אשר עלולים להצטבר בהתדיינות משפטית מתמשכת ומתסכלת הוא שיביא בסופו של דבר גם לבסיס אשר יאפשר המשך פעילות עסקית בין הצדדים.

מה זה בכלל גישור?
הגישור הוא כלי המאפשר דרך אלטרנטיבית ליישוב סכסוכים. ללא עורכי דין, ללא בתי משפט וללא בוררים אשר מקבלים החלטות בשבילכם. בהליך הגישור רק אתם מחליטים כיצד לפתור את הסכסוך. המטרה של הגישור היא להוביל להסכמות בין הצדדים המסוכסכים באופן ישיר ויעיל על ידי מפגשים משותפים ואישיים בין הצדדים על ידי מגשר מוסמך, במטרה להגיע לליבת המחלוקת ולהגיע אל האינטרסים האמיתיים של הצדדים.

הצדדים לסכסוך נעזרים מרצונם החופשי והעצמאי בגורם שלישי אובייקטיבי לסכסוך, על-מנת שיגשר ביניהם ויסייע להם להגיע לפתרון אשר יהיה מוסכם ומקובל על כולם.

חשוב להדגיש כי המגשר אינו פוסק ואינו מכריע בין הצדדים. מטרתו של הליך הגישור היא בראש ובראשונה להביא ליצירת אמון בין הצדדים ומשם להגיע לכדי הידברות בה יתאפשר לזהות אינטרסים משותפים ולהגיע לפתרון הולם אשר יהיה מקובל על הצדדים.

הגישור הוא הליך וולונטרי, כל צד מגיע מבחירתו החופשית ורשאי לעזוב בכל רגע נתון ללא כל התחייבות.
בנוסף, הליך הגישור הוא הליך חסוי לחלוטין ולפיכך נטול כל סיכון. מעבר לכך שכל צד רשאי להפסיק את הליך הגישור בכל רגע נתון וללא כל נימוק, בהינתן והגישור לא מבשיל לכדי הסכם חל איסור על עשיית שימוש בכל אמירה, חומר או עדות אשר הוצגו בפני המגשר במסגרת ההליך. כך שכל דבר שנאמר בהליך הגישור אינו יכול לשמש ראיה בהליך משפטי ולא ניתן להעיד עליו את המגשר כך שאין שום סיבה לא לומר אך ורק את האמת.

הפנייה להליך הגישור מהווה דרך חסכונית ביותר ליישוב סכסוכים, שכן, בניגוד לשימוש בערכאות המשפט השונות, בתי הדין ומוסדות הבוררות השונים אשר טומנים בחובם הוצאות משפטיות שונות כגון אגרות, שכר טרחת עורך-דין וכיוצא באלה ובנוסף, כרוכים בבזבוז זמן רב בהתדיינות משפטית, סבל נפשי, רגשות נקם, כעסים, לחץ מיותר וברוב המקרים אף תחושת תסכול מהתוצאה והרגשה שלא באמת הבינו אותך ולכן לא נעשה עמך צדק, הליך הגישור מציע דרך נעימה ליישוב הסכסוך. דרך בה לכל צד ניתן מלוא הזמן להביע את עמדתו, את תסכולו, את הפגיעה שנגרמה לו ולא פחות חשוב, לשמוע ובעיקר להקשיב גם לצד השני. ללא סדרי דין נוקשים, דיני ראיות מסורבלים והליך משפטי קר ומנוכר ובעיקר ללא כל ההוצאות הכרוכות בכך.

הגישור הוא למעשה פרס מכיוון שאין בו מפסידים. בשונה מהליך המתנהל בפני בית משפט או בורר, אשר בסופו יוצא צד אחד מנצח וצד אחד מפסיד, בהליך הגישור יוצאים שני הצדדים מנצחים ולא רק מהתוצאה המיידית, אלא מהאפשרות להמשך יחסים לטווח הארוך, דבר אשר אינו קיים לאחר התדיינות משפטית אשר מביאה במיידי לקרע ונתק מושלם בין הצדדים.

הגישור מתאים לכולם היות והוא מאפשר דרך של הידברות, יצירת הסכמות וגיבוש פתרון לטווח ארוך מתוך רצון לפתרון יעיל של הסכסוך וכזה שגם יכול לעזור בקיום המשך יחסים עסקיים תקינים. כחלק מכל הליך גישור נבנה אמון בין הצדדים וככל שרמת האמון בין הצדדים גבוהה יותר הסיכוי להגיע להסכם הוגן במהירות וביעילות גבוהה יותר.
בתום הליך הגישור ניתן (לא חובה) להגיש את הסכם הגישור אשר הושג בין הצדדים אל בית המשפט על מנת שבית המשפט ייתן לו תוקף של פסק-דין. מתן תוקף של פסק-דין להסכם הגישור מהווה כלי חשוב באכיפת ההסכם היות ובמקרה של הפרה ניתן לגשת עם ההסכם ללשכת ההוצאה לפועל וכן להשתמש במגוון הכלים המשפטיים הקבועים בחוק.

הכותב הוא עורך-דין ובעל תואר שני (LL.M.) במשפטים עם התמחות בגישור ויישוב סכסוכים ובעל מרכז הגישור "גבע מגשרים". למידע נוסף ניתן לבקר באתר בכתובת www.gevamegashrim.co.il